ADIM ADIM KAMUDA ENERJİ PERFORMANS SÖZLEŞMELERİ UYGULAMASI: TEKLİFLERİN ALINMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ İLE İHALENİN SONUÇLANDIRILMASI
Kamuda enerji performans sözleşmeleri uygulamasında, ihale duyusunun yapılmasının ardından istekliler ihale tekliflerini sunacak ve teklifler, Teklif Değerlendirme Komisyonu tarafından ilk inceleme ve detaylı inceleme olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Değerlendirme sonucunda, en uygun teklif belirlenecek, buna göre oluşturulan ihale kararı isteklilere duyurulup itiraz süreçlerinin tamamlanmasının ardından ihale kararı kesinleştirilecek ve ilgili İdare en uygun teklif sahibini sözleşme imzalamaya davet edecektir.
Bu çalışmada, 21.08.2020 tarihli ve 31220 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2850 sayılı Kamuda Enerji Performans Sözleşmelerine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı (“Karar”) ve 15.04.2021 tarihli ve 31455 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamuda Enerji Performans Sözleşmelerinin Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (“Tebliğ”) hükümleri çerçevesinde isteklilerin tekliflerinin Teklif Değerlendirme Komisyonu tarafından değerlendirilmesi, ihale kararının alınması, itiraz süreçleri ve ihale kararının kesinleştirilmesi konuları ele alınacaktır.
- Teklif Dosyalarının Açılması ve İlk İncelemesinin Yapılması
Tebliğ’in 9. maddesinin 1. fıkrasına göre ihale sürecinin devam edebilmesi için istekliler tarafından ihaleye en az 2 teklif sunulmuş olması gerekmektedir. Bu koşulun sağlanmaması durumunda alınan teklif dosyası açılmayacak ve ihale iptal edilecektir. Benzer şekilde, ihalenin sonuçlandırılabilmesi için Teklif Değerlendirme Komisyonu tarafından teklif dosyalarının açılması sonrasında geçerli sayılmış en az 2 teklif olması gerekmektedir. Aksi takdirde ihale yine iptal edilecektir.
Bu çerçevede ilk aşamada ihaleye en az 2 teklif sunulması halinde Teklif Değerlendirme Komisyonu tarafından ihale yer ve saatinde bir oturum yapılarak teklif dosyaları açılır. Bu aşamada teklifler üzerinde içerik, yeterlik, şartnamede belirtilen asgari gerekliliklere uygunluk açısından ilk inceleme yapılır. Yapılan inceleme neticesinde asgari gereklilikleri sağlamayan teklifler değerlendirme dışı bırakılacak ve ilgili isteklilere bu durum bildirilecektir.
Değerlendirme dışı bırakılan teklifler ile ilgili olarak itiraz başvurusu olmaması durumunda ilgili teklif sahiplerinin teminatları azami 5 gün içerisinde iade edilir. İtiraz başvurusu olması durumunda ise itirazın sonucuna göre hareket edilecektir.
Değerlendirme sürecine devam eden en az 2 geçerli teklif bulunması halinde, bu tekliflerin mali teklif zarfları açılarak Net Bugünkü Değerleri (NBD) katılan isteklilere açıklanır. Teklif Değerlendirme Komisyonu detay inceleme ve değerlendirmeye devam etmek üzere oturumu sonlandırır.
- Teklif Dosyalarının Detaylı Olarak İncelenmesi
Tebliğ’in 9. maddesinin 2. fıkrasına göre, Teklif Değerlendirme Komisyonu, ilk inceleme aşamasını geçen teklifleri; veri ve hesapların doğruluğu ve tutarlılığı ile teklifin ihale dokümanlarına uygunluğu bakımından detaylı incelemesini yapar. Yapılan inceleme sonucunda ihale dokümanlarına uygun olmayan teklifler değerlendirme dışı bırakılacaktır.
Karar’ın 6. maddesinin 7. fıkrasına göre, teklifler, Teklif Değerlendirme Komisyonu tarafından; yatırım, yıllık bakım, işletme ve yenileme giderlerini (personel, yedek parça, sarf malzemeleri, ağır bakım, lisans ve benzeri giderlerin dahil edildiği) içeren proje maliyeti, ekipman ömürleri, yıllık ve ekonomik ömrü süresince sağlanacak tasarrufun ekonomik karşılığı ve tasarruflar ile yükleniciye yapılacak ödeme şartları dikkate alınarak incelenir. Projenin ekonomik ömrü boyunca idareye sağlanacak net fayda açısından en yüksek NBD’ye sahip teklif en uygun teklif olarak kabul edilir.
Öte yandan ilgili teklif, ihale dokümanlarına uygun olmakla birlikte teklif hakkında ek açıklamaya ihtiyaç duyulabilir. Bu halde Teklif Değerlendirme Komisyonu, ihale kapsamında sunulan her türlü bilgi, belge ve teklif ile ilgili olarak açıklama isteyebilecektir. İstekliler tarafından sunulan bilgi, belge ve açıklamalar teklifin bir parçası olarak kabul edilir. İstekli tarafından yapılan açıklamalar çerçevesinde uygunsuzluk veya tutarsızlık tespit edilmesi veya açıklamaların maddi hata hariç, teklif NBD’sini değiştirmesi halinde teklifi değerlendirme dışı bırakılacaktır (Tebliğ, m. 9/3).
Tebliğ’in 9. maddesinin 5. fıkrasına göre, Teklif Değerlendirme Komisyonu tarafından yapılan detaylı inceleme neticesinde ihale dokümanlarındaki kriterler dikkate alınarak uygun görülen teklifler arasından en uygun teklif şöyle belirlenecektir:
- Öncelikle İdareye sağlanacak net fayda açısından en yüksek NBD’ye sahip teklif,
- NBD’lerin eşit olması halinde en kısa sözleşme süresine sahip teklif,
- Hem NBD’nin hem de sözleşme süresinin aynı olması durumunda ise Teklif Değerlendirme Komisyonu, bu isteklileri idareye sağlanacak net faydanın NBD’si üzerinden açık artırma yöntemi ile yapılacak oturum yeri, tarihi ve saati belirtilerek davet etmesi üzerine açık artırma yöntemi ile belirlenen teklif en uygun teklif olarak tespit edilecektir.
- İhale Kararı Alınması ve Nihai İhale Kararı
Tebliğ’in 9. maddesinin 6. fıkrası ve devamı hükümlerine göre, Teklif Değerlendirme Komisyonu, teklif dosyaları üzerinde yaptığı detaylı değerlendirme sonucunu ihale yetkilisine sunar. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda yer alan tanım gereğince, ihale yetkilisi ihaleyi yapan idarenin ihale ve harcama yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak yetki devri yapılmış görevlilerini ifade etmektedir. İhale yetkilisi, Teklif Değerlendirme Komisyonunun sunmuş olduğu değerlendirme sonucunu en geç 5 iş günü içinde ihale kararı olarak onaylar veya iptal edebilir.
Sözleşmenin imzalanabilmesi için itiraz süreçlerinin tamamlanması ve ihale kararının kesinleştirilmesi gerekmektedir. Bunun için İdare, öncelikle ihale kararını geçerli teklifleri ve tekliflerin sıralamasını da içerecek şekilde isteklilere azami 5 gün içerisinde duyurur. İtiraz süreci olarak; teklif sahipleri teklif sıralamasının tebliğini müteakip azami 5 gün içerisinde idareye yazılı olarak itiraz edebilir. İdareye itiraz başvurusu dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yoludur. Süresi içerisinde itiraz gelmemesi halinde ihale kararı başkaca bir işleme gerek kalmaksızın nihai ihale kararına dönüşür.
İlgili İdare, itirazı tebliğ tarihinden itibaren en geç 10 gün içerisinde değerlendirerek teklif sahiplerine sonucu bildirir. İtiraz sonrası değerlendirme sonucunun değişmemesi halinde ihale yetkilisinin onayı ile nihai ihale kararı duyurulur. Yapılan itirazların değerlendirme sonucunu değiştirmesi halinde itiraz süreci son defa işletilerek yapılan değerlendirme ve ihale yetkilisinin onayı ile nihai ihale kararı duyurularak süreç tamamlanır.
İhale kararının kesinleşmesinin ardından, isteklilerin teminatlarının iadesi gerekmektedir. Buna göre, nihai ihale kararının isteklilere duyurulmasını müteakip en uygun birinci teklif sahibi istekli ile en uygun ikinci teklif sahibi istekliye ait olanlar dışındaki teminatlar isteklilere 5 gün içerisinde iade edilecektir.
İhale kararının kesinleşmesinin ardından ilgili İdare en uygun birinci teklif sahibini sözleşmeyi imzalamaya davet edecektir. İhale üzerinde bırakılan en uygun teklif sahibi istekli ile sözleşme imzalanması halinde ise en uygun ikinci teklif sahibine ait teminat da ilgili istekliye iade edilecektir.
© 2021 BOSCA Hukuk
BOSCA Hukuk, Türk ve Yabancı müvekkillerine hukukun her alanında hizmet vermektedir. Bu yazı, Türkiye’de hukuk alanındaki güncel gelişmeleri müvekkillerimiz ve diğer ilgililer ile paylaşmak amacıyla hazırlanmış olup, hukuki görüş veya tavsiye teşkil etmez. Gerektiğinde özel hallerde, hukuki tavsiye alınmalıdır.